vickanjohan

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2013

Min förlossningsberättelse

Av Victoria - 15 augusti 2013 16:14

I måndags natt kl 03.00 vaknar jag som vanligt och behöver gå på toa. Lunkar dit och lunkar tillbaka. När jag lagt mig till rätta i sängen så kliar det i näsan så att jag nyser, och DÄR kom neagarafallet! Vattnet gick.

Jag skriker till: "Johan! Vattnet har gått, idag blir det bebis!" Johan kollar yrvaket på mig och reagerar inte särskillt, men när han sedan vaknar till börjar han förstå allvaret. Vi ska få barn nu!

Jag trocklar fram förlossningsmottagningens nummer och ringer direkt. Får en tid kl 9 på morgonen för koll. Jag sätter på mig en binda och går och lägger mig igen och trodde att jag skulle få sova lite till...ICKE! Bosätter mig på toa och låter vattnet rinna, tar en dusch. Johan somnar inte heller om kan jag säga.


Vid sex-tiden börjar värkarna, inte täta till en början men vid halv åtta tiden är det 3-4 min mellan värkarna så vi väljer att inte vänta på tiden vi fick kl 9, vi åker in direkt! Min mamma har haft snabba förlossningar och ofta går ju detta i arv, så hon tycker vi ska in direkt. Vilket visar sig vara klokt.


När vi kommer in är jag 5 cm öppen och har täta värkar. Blir undersökt av den mest vårdslösa barnmorskan som säger "Slappna av du spänner dig! Du måste slappna av mer!" Ja men visst jättelätt när du kör in två fingrar i hela härligheten och rotar runt som om du letar efter guld i en gruva! Tack och lov blir vi av med henne när vi flyttas till förlossningsrummet. Om inte hade jag bett om en annan barnmorska!


Det dröjer ca en timme till så är jag öppen 10 cm, jag kan alltså börja krysta! Testar lustgas och spyr direkt. Inte trevligt, men fortsätter med gasen och illamåendet ger sig. Tycker inte att lustgasen ger någon smärtlindrande effekt, utan den ger mer bommull i huvudet och något att fokusera på.


Tyvärr avstannar värkarbetet och jag tycker det är helskönt, får ju vila lite! Barnmorskan sätter i värkstimulerande dropp och då tar värkarna fart igen. Står upprätt mycket under hela förlossningen då det stannade av när jag låg ner. Men när krystvärkarna kommer blir det gynställning eftersom jag annars inte fick någon kraft.


Har VÄRLDENS BÄSTA BARNMORSKA som coachar mig genom hela utdrivningsskedet. Hon peppar mig något oerhört och säger precis hur jag ska göra. Har ingen aning om hur lång tid utkrystningen tog men jag upplevde det som mycket fort. Det värsta var när jag inte fick krysta, utan skulle andas mig igenom värken, PAIN!


Kl 12.49, måndagen den 12 augusti föds våran lilla Leia. Hon är 3415 g tung och 50 cm lång och det finaste jag någonsin sett! Hela förlossningsförloppet tog ca 7 timmar från första värkarna, vilket är fort för en förstföderska. Jag är så glad att det gick så fort och smidigt och att jag dessutom klarade mig från smärtstillande medel förutom lustgas. Visst att det gjorde ont men jag tyckte smärtan helt klart var överkomlig. Men det hade jag nog kanske inte tyckt om det tog dubbla tiden! :P


Jag fick verkligen en drömförlossning och nu har vi vår fina Leia hos oss <3

 
 
Ingen bild

nedy

15 augusti 2013 18:52

Åh!! Det låter verkligen som en drömförlossning! Jag hade en känsla att du skulle gå igenom en bra förlossning och jag är oerhört glad att du gjorde det! :D och att allt gick bra!
Låter verkligen inte som att du hade sådär dödande smärta som många brukar beskriva förlossningar med. Iaf inte när jag läser här, men kanske var riktig rejäl smärta i verkligheten :P
längtar till att få träffa lilla Leia <3

Victoria

17 augusti 2013 13:27

Ja jag är så glad att det gick så bra å så fort! Smärtan är svår att beskriva, det gör ju rejält ont men det kommer ju i vågor och det gör det ju mer uthärdligt. Du är välkomnen när som å hälsa på

 
sara

sara

16 augusti 2013 10:11

Åh vad skönt att allt gick bra! Stort grattis till er båda, lilltjejen är så söt och lik dig tycker jag av det jag har sett på Facebook. Hur känns det att vara hemma nu?

http://missmantyniemi.blogg.se

Victoria

17 augusti 2013 13:30

Tack snälla du! Allt har gått så bra å det var riktigt skönt å komma hem från BB. Åkte hem efter 48 timmars kollen! Ville inte va kvar mer i deras hemska sängar å dela rum med en nervös mamma :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 12 september 2013 23:59

Vi har ju inte bara bebis av människosläktet här i vårt hus! Just nu har vi totalt 19 valpar (två olika tikar) i hushållet! Så här har vi bebisar i överflöd! De äldsta valparna är nu 4 veckor (8 st) och kommer bli riktigt tuffa. De små är bara 4 daga...

Av Victoria - 9 september 2013 14:19


Idag blir lill loppan en hel månad gammal! Börjar smått komma ur dem så kallade bebis-bubblan och börjar komma ut mer bland folk haha :) lillan sköter sig exemplariskt när man är borta, antingen sover djupt eller är vaken och nyfiken. Inte många som ...

Av Victoria - 4 september 2013 19:28

Idag när lillan hade klänning på sig pga värmen passade jag på att knäppa några kort1 Har även anmält henne till Stockholmsgruppen för att se om hon har en chans att modella för H&M. Vi får se hur det går :)         ...

Av Victoria - 2 september 2013 14:11

Idag blir Leia 3 veckor gammal!         

Av Victoria - 1 september 2013 12:06


I fredags kom mamma hit för att spendera en helg hos oss när Johan tog en snabbresa ner till Polen för att hämta hem hundar. Vi har mest tagit det lunngt, donat lite hemma. Blev en liten tripp till Erikslund för lite shopping å fika. Leia sover som e...

Presentation


Gravidblogg från början och nu övergått till bebis-blogg! Bebis föddes 12 aug, en dag innan beräknat födelsedatum. Nu är vår fina Leia hos oss!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards