vickanjohan

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

NU har jag en liten stund över..

Av Victoria - 18 augusti 2013 14:46

..till att blogga lite! Tänkte summera första veckan som nybliven mamma.

Kan inleda med att bli mamma är nog det bästa som har hänt mig. Min lilla Leia ÄR det bästa som hänt mig! Ni som tror ni vet vad kärlek är, vänta bara tills ni skaffar barn, då kommer ni förstå vad äkta kärlek är! Trodde inte men kunde älska någon så mycket, vart störtförälskad från första stunden jag såg henne.


Första dagarna i en nybliven mammas huvud är helt kaos. Man vet varken ut eller in, vilken dag det är, när sedan man duschade, när man senast åt eller gick på toa. Bebis tar allt fokus och man är jättenojjig. Får hon i sig tillräckligt med mat? Varför skriker hon? Hur ofta ska man byta blöja? Varför är hon geggig o ögat, har hon infektion? Varför går hon inte igenom hörseltestet, är hon döv!?


Som sagt NOJJIG och OROLIG sammanfattar de tre första dygnen. Det tredje dygnet var värst, jag grät och grät och grät. Fick för mig att hon inte fick tillräckligt med mat. Jag trodde på fullt allvar att hon skulle dö. Och eftersom jag trodde hon skulle dö så började jag tänka på hur det skulle vara att förlora henne. Jag var helt otröstlig och stackars Johan visste inte riktigt hur han skulle hantera detta. Men hans ord lugnade mig till slut. Han sa: "Eftersom hon sover bra äter när hon ska och inte skriker överdrivet så är hon ju nöjd! Oroa dig inte älskling."


Väl på fredagen när vi var tillbaka på BB för efterkontroll så var min oro helt obefogad eftersom hon hade gått upp i vikt och sköterskan tyckte hon var jättefin och var inte alls orolig. Mamma-hjärnspöken japp! Fast tror det är helt naturligt med första barnet plus alla hormoner som spökar.


Nu idag söndag börjar man få till rutiner, börjar känna sig mänsklig igen tack och lov! Dock vet man ju inte vad sömn är för något längre! Fick sova från kl 7-11 idag och någon timme stötvis under natten och det var lyx! :P


Älskar min lilla söta, och söt det är hon! Min värsta fasa när jag var gravid var att få en ful unge. Kanske låter lite komiskt men jag brukar tycka bebisar är fula och trodde att jag inte skulle kunna ta till mig henne om hon var ful. Så sicken tur för mig att jag fick en söt unge! Haha :P


Just nu sover hon så fint efter en eftermiddags-måltid :) Man kan inte kolla sig mätt på henne. Söta unge.


   

 
 
Ingen bild

nedy

19 augusti 2013 11:13

full rulle!
Tur att Johan kunde lugna dig :) Det är kul att kunna läsa hur det går för er :) Och vilka söta bilder <3

Victoria

20 augusti 2013 20:44

Ja full rulle minst sagt! Hinner inte med mig själv men börjar få in rutiner iaf :) ibland vill hon tutta varje timme å då är det ganska intensivt! Men ibland får man 4 timmars vila å det e lyx ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 12 september 2013 23:59

Vi har ju inte bara bebis av människosläktet här i vårt hus! Just nu har vi totalt 19 valpar (två olika tikar) i hushållet! Så här har vi bebisar i överflöd! De äldsta valparna är nu 4 veckor (8 st) och kommer bli riktigt tuffa. De små är bara 4 daga...

Av Victoria - 9 september 2013 14:19


Idag blir lill loppan en hel månad gammal! Börjar smått komma ur dem så kallade bebis-bubblan och börjar komma ut mer bland folk haha :) lillan sköter sig exemplariskt när man är borta, antingen sover djupt eller är vaken och nyfiken. Inte många som ...

Av Victoria - 4 september 2013 19:28

Idag när lillan hade klänning på sig pga värmen passade jag på att knäppa några kort1 Har även anmält henne till Stockholmsgruppen för att se om hon har en chans att modella för H&M. Vi får se hur det går :)         ...

Av Victoria - 2 september 2013 14:11

Idag blir Leia 3 veckor gammal!         

Av Victoria - 1 september 2013 12:06


I fredags kom mamma hit för att spendera en helg hos oss när Johan tog en snabbresa ner till Polen för att hämta hem hundar. Vi har mest tagit det lunngt, donat lite hemma. Blev en liten tripp till Erikslund för lite shopping å fika. Leia sover som e...

Presentation


Gravidblogg från början och nu övergått till bebis-blogg! Bebis föddes 12 aug, en dag innan beräknat födelsedatum. Nu är vår fina Leia hos oss!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards